Κυριακή 7 Ιανουαρίου 2018

Απάντηση του ΥΠ.Π.Ε.Θ. στη Σύνοδο Πρυτάνεων για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

rsz university 2540628 960 720
 
Απάντηση του ΥΠ.Π.Ε.Θ. 

στη Σύνοδο Πρυτάνεων

 για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

Το ΥΠ.Π.Ε.Θ. με αφορμή τις ανακοινώσεις της Συνόδου Πρυτάνεων απαντάει:
Προκαλεί εντύπωση η ανακοίνωση της Συνόδου Πρυτάνεων Πανεπιστημίων που έλαβε χώρα στις 4 Ιανουαρίου 2018  και ειδικότερα σε ό,τι αφορά την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, μιας και επαναλαμβάνει επί λέξει άλλες προηγούμενες ανακοινώσεις της Συνόδου, αλλά εκφράζει και μία ανεπίτρεπτη περιφρόνηση στο έργο των ΤΕΙ και του προσωπικού τους. Βέβαια πολλές παρανοήσεις της ανακοίνωσης θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί αν καλούταν κάποιος εκπρόσωπος του Υπουργείου στη συνεδρίαση, όπως εξ’ άλλου συνηθίζεται. Κρίμα. Ας επαναλάβουμε, λοιπόν, και εμείς τον ακαδημαϊκό χαρακτήρα της πρωτοβουλίας μας, μιας και δεν είναι μόνον η Σύνοδος Πρυτάνεων των Πανεπιστημίων που έχει την αποκλειστικότητα να ορίζει τι είναι ακαδημαϊκά σωστό και τι όχι.
Η εμβληματική πρωτοβουλία της ίδρυσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής εδράζεται αποκλειστικά σε ακαδημαϊκές και αναπτυξιακές μέριμνες.
Βασίζεται κατά πρώτον στην ποιότητα του έργου των δύο Ιδρυμάτων χάρη στις άοκνες προσπάθειες του προσωπικού τους, ποιότητα που πιστοποιείται, μεταξύ άλλων, και από τις πολύ θετικές αξιολογήσεις τους μέσω και της ΑΔΙΠ.
Βασίζεται κατά δεύτερον σε αυστηρές ακαδημαϊκές διαδικασίες, χάρη στη συνέργεια των μελών της Επιτροπής που συγκροτήθηκε από αρμόδιους και τη συνέργεια των δύο Ιδρυμάτων. Της κατάθεσης του νομοσχεδίου έχει προηγηθεί μακρά περίοδος διαβούλευσης και επεξεργασίας, τόσο στο εσωτερικό της ακαδημαϊκής κοινότητας των δύο Ιδρυμάτων, στις συνελεύσεις των Τμημάτων και των Συγκλήτων, όσο και στα πλαίσια επιτροπής που συγκροτήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων από ακαδημαϊκούς εγνωσμένου κύρους και εκπροσώπους των διοικήσεων των Ιδρυμάτων, σε μια συνεχή αμφίδρομη σχέση μεταξύ τους. Συγκροτήθηκαν νέα Τμήματα με προγράμματα ισχυρού γνωσιολογικού υποβάθρου που αντιστοιχούν σε ακαδημαϊκώς αναγνωρισμένα πεδία. Σε αυτή τη διαδικασία δεν υιοθετήθηκε η λογική του status quo, αλλά η λογική της προώθησης συνεργειών.
Η διαμόρφωση του νέου Πανεπιστημίου γίνεται με ακαδημαϊκά κριτήρια, όχι με λογικές επικαλύψεων, πολυδιάσπασης και υπερεξειδίκευσης. Το όλο εγχείρημα, όπως αποτυπώνεται στο νομοσχέδιο, οδηγεί σε σημαντικές οικονομίες κλίμακας, καθώς από τα 42 Τμήματα και εισαγωγικές κατευθύνσεις των δύο Ιδρυμάτων το νέο Πανεπιστήμιο θα έχει 26 ακαδημαϊκά Τμήματα με προοπτική την έντονη παρουσία του στον ελληνικό και διεθνή ακαδημαϊκό χάρτη. Όλα αυτά  χωρίς να θιγεί κανένα από τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων. Τα νέα Τμήματα θα έχουν νέο πρόγραμμα σπουδών και κάποια εξ αυτών θα θεραπεύουν νέα γνωστικά πεδία, μη υφιστάμενα ακόμη στον χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, με μεγάλη δυναμική και προοπτική διεθνώς.
Επιπλέον, στη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης που έληξε χθες, κατατέθηκαν πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις βελτίωσης του εγχειρήματος, που σε μεγάλο βαθμό συνάδουν με τις αρχές που ακολουθήθηκαν στο σχεδιασμό του Πανεπιστημίου. Οι προτάσεις μελετώνται ώστε να αξιοποιηθούν με τον προσφορότερο τρόπο στο κείμενο που θα κατατεθεί στην Βουλή.
Οι διαδικασίες αξιολόγησης και πιστοποίησης για νεοϊδρυόμενα Τμήματα έχουν νόημα και φυσικά θα γίνουν, εφόσον τα προγράμματα σπουδών, που η ίδια η ακαδημαϊκή κοινότητα θα προτείνει, στα πλαίσια του αυτοδιοίκητου, διανύσουν ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Όσον αφορά στην ένταξη των μελών Δ.Ε.Π. σε τακτικές θέσεις, οι προϋποθέσεις που η νομοθεσία προβλέπει για την εκλογή καθηγητών Πανεπιστημίου δεν διαφοροποιούνται επί το αυστηρότερο από αυτές που προβλέπονται για εκλογή καθηγητών Τ.Ε.Ι. παρά μόνο σε μέρος των απαιτούμενων προσόντων των καθηγητών α’ βαθμίδας. Το νομοσχέδιο προβλέπει αυτά ακριβώς να ελεγχθούν, άλλως η ισονομία θα παραβιαζόταν σε βάρος των καθηγητών των Τ.Ε.Ι.
Σημειώνουμε, κατά τρίτον, ότι το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής ιδρύεται στην πιο αδικημένη περιοχή του Λεκανοπεδίου. Αυτό δείχνει ότι η παρέμβαση έχει τεράστιο αναπτυξιακό και ακαδημαϊκό περιεχόμενο. Αποτελεί παρακαταθήκη και σπόρο απόκτησης του πολυτιμότερου αγαθού, για τους νέους ανθρώπους, της εκπαίδευσης, της γνώσης και πολιτισμού. Το όλο εγχείρημα συνιστά τομή τόσο στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης των κοινωνικών ανισοτήτων και αποκλεισμών όσο και στην κατεύθυνση περαιτέρω αναβάθμιση της Δυτικής Αττικής.

Δεν υπάρχουν σχόλια: